Može li razvojna procjena djece rane i predškolske dobi biti izazov za mentalno zdravlje?

U okviru 15. Tjedna psihologije u Hrvatskoj, HURID je proveo aktivnost pod nazivom „Može li razvojna procjena djece rane i predškolske dobi biti izazov za mentalno zdravlje?“. 🥺

Ukupno je 8️⃣5️⃣ sudionika (12 roditelja i 73 stručnjaka) tijekom ovog tjedna ispunilo anonimnu kratku anketu (za roditelje i stručnjake), a prikupljeni rezultati su predstavljeni i raspravljeni na današnjoj online 🧑‍💻 javnoj tribini (18. veljače 2022.) od 11 do 12 sati, uz sudjelovanje ukupno 5️⃣2️⃣ roditelja i (dominantno) stručnjaka.

Analiza odgovora na glavni dio ankete „Doživio/doživjela sam situaciju kad me je priopćavanje nalaza i mišljenja za dijete rane i predškolske dobi ekstremno uznemirilo“ je pokazala kako je struktura odgovora i stručnjaka i roditelja vrlo slična. Dakle, priopćavanje nalaza i mišljenja je stresno 🏋️ za obje strane, što je ujedno i odgovor na naslovno pitanje naše aktivnosti:
👉 Da, razvojna procjena djece rane i predškolske dobi može biti izazov za mentalno zdravlje – i roditelja i stručnjaka (.pdf). Iz navedenoga proizlazi kako je podrška 🤝 potrebna i jednima i drugima.

Analiza asocijacija ukazuje na sadržajno različite odgovore roditelja i stručnjaka:

🔴 roditeljske asocijacije su isključivo vezane uz negativno obojane emocionalne doživljaje, odnosno stanja koja zabrinjavaju i gubitak kontrole

🔴 prve najčešće asocijacije stručnjaka su također negativno obojani emocionalni doživljaji (emocije povezane s neugodom), no 🟡 na drugom mjestu najčešćih asocijacija se nalaze one vezane uz konkretne aktivnosti, odnosno uz profesionalnu odgovornost, a 🟢 na trećem mjestu najčešćih asocijacija su one vezane uz pozitivan pristup i komunikaciju koja osnažuje – takvu sadržajnu podjelu asocijacija stručnjaka smo prikazali semaforom 🚦 (crvena boja – negativno obojani emocionalni doživljaji, žuta boja – profesionalna odgovornost, zelena boja – pozitivan pristup)

I roditelji i stručnjaci smatraju da je, za prvi korak prema rješenju, na prvom mjestu ključno unaprijediti način komunikacije 🗣 , kako bi razvojna procjena djece rane i predškolske dobi bila manje traumatizirajuća.

💐 Srdačno zahvaljujemo svim sudionicima – i na ispunjavanju ankete i na današnjoj dinamičnoj, inspirativnoj i osnažujućoj raspravi!